1. Odkryj potencjał rynku lokalnego dla swojej firmy
  2. Czy to grzyb na ścianie?
  3. Pierwsze kroki z nową stroną internetową i SEO – kluczowe kwestie do rozważenia
  4. Wycieki w instalacji sprężonego powietrza — jak je zlokalizować?
  5. Faktoring w transporcie – na czym polega? 4 powody, które sprawiają, że firmy spedycyjne, logistyczne i transportowe decydują się na niego
  6. Kogo i co chroni Prawo autorskie?
  7. Cofnięte lub ograniczone pozwolenie wodnoprawne – a odszkodowanie?
  8. USG Dopplera tętnic szyjnych i kręgowych – gdy miewasz omdlenia i zawroty głowy
  9. Zbiornik podziemny na gaz – gdzie się sprawdzi?
  10. Jaki wpływ na pacjenta ma wystrój sali operacyjnej?
  11. Wilgotność sprężonego powietrza — dlaczego powinna być jak najniższa?
  12. HDS-y – kiedy warto je wynająć
  13. Program Agroenergia 2020 – zasady, warunki, jak skorzystać?
  14. Lustra w małej przestrzeni – powiększ optycznie wnętrze
  15. Ceremonia pogrzebowa – kto zajmie się jej organizacją?
  16. Styczniki modułowe – wszystkie potrzebne informacje
  17. Czy Łomianki to dobre miejsce dla rodziny?
  18. Zakres automatyki w Smart Home
  19. Jakie są cele przeprowadzenia audytu RODO
  20. Urządzenia do gospodarowania kondensatem
  21. Rękawice robocze – solidna ochrona rąk pracowników
  22. Czy fotowoltaika jest opłacalna?
  23. Zadania inspektora ppoż
  24. Wyposażenie do sklepów z artykułami do domu – znajdziesz w chińskich centrach
  25. Posiłki dietetyczne do domu – wygoda i zdrowie
  26. Jak wybrać kasę fiskalną do warsztatu samochodowego?
  27. Usługi kancelarii prawnej dla biznesu
  28. Balustrady ze stali nierdzewnej – dlaczego warto je wybrać?
  29. Dlaczego warto zainwestować w SEO?
  30. Rusza nabór wniosków do programu „Czyste powietrze 2.0”
  31.  Rzeczoznawca budowlany – błędy w wykończeniu ścian
  32. Tynki akrylowe – najpopularniejsze wykończenie elewacji
  33. Czy konwojowanie gotówki jest bezpieczne?
  34. Jak zorganizować transport maszyn i materiałów budowlanych
  35. Prezentacje multimedialne- nieodłączny element nauki, rozwoju oraz pracy
  36. Sprawdzone narzędzia do gratowania
  37. RODO a przechowywanie i niszczenie dokumentów
  38. Spedytor – specjalista od organizacji transportu 
  39. Jak upiększyć przestrzeń – szkło z nadrukiem
  40. Propan jako uniwersalne paliwo opałowe
  41. Klimatyzatory ścienne Toshiba – rozwiązania dla domu i biura
  42. USG mięśni kończyny górnej i dolnej po urazie
sobota, 22 czerwca, 2024
  1. Odkryj potencjał rynku lokalnego dla swojej firmy
  2. Czy to grzyb na ścianie?
  3. Pierwsze kroki z nową stroną internetową i SEO – kluczowe kwestie do rozważenia
  4. Wycieki w instalacji sprężonego powietrza — jak je zlokalizować?
  5. Faktoring w transporcie – na czym polega? 4 powody, które sprawiają, że firmy spedycyjne, logistyczne i transportowe decydują się na niego
  6. Kogo i co chroni Prawo autorskie?
  7. Cofnięte lub ograniczone pozwolenie wodnoprawne – a odszkodowanie?
  8. USG Dopplera tętnic szyjnych i kręgowych – gdy miewasz omdlenia i zawroty głowy
  9. Zbiornik podziemny na gaz – gdzie się sprawdzi?
  10. Jaki wpływ na pacjenta ma wystrój sali operacyjnej?
  11. Wilgotność sprężonego powietrza — dlaczego powinna być jak najniższa?
  12. HDS-y – kiedy warto je wynająć
  13. Program Agroenergia 2020 – zasady, warunki, jak skorzystać?
  14. Lustra w małej przestrzeni – powiększ optycznie wnętrze
  15. Ceremonia pogrzebowa – kto zajmie się jej organizacją?
  16. Styczniki modułowe – wszystkie potrzebne informacje
  17. Czy Łomianki to dobre miejsce dla rodziny?
  18. Zakres automatyki w Smart Home
  19. Jakie są cele przeprowadzenia audytu RODO
  20. Urządzenia do gospodarowania kondensatem
  21. Rękawice robocze – solidna ochrona rąk pracowników
  22. Czy fotowoltaika jest opłacalna?
  23. Zadania inspektora ppoż
  24. Wyposażenie do sklepów z artykułami do domu – znajdziesz w chińskich centrach
  25. Posiłki dietetyczne do domu – wygoda i zdrowie
  26. Jak wybrać kasę fiskalną do warsztatu samochodowego?
  27. Usługi kancelarii prawnej dla biznesu
  28. Balustrady ze stali nierdzewnej – dlaczego warto je wybrać?
  29. Dlaczego warto zainwestować w SEO?
  30. Rusza nabór wniosków do programu „Czyste powietrze 2.0”
  31.  Rzeczoznawca budowlany – błędy w wykończeniu ścian
  32. Tynki akrylowe – najpopularniejsze wykończenie elewacji
  33. Czy konwojowanie gotówki jest bezpieczne?
  34. Jak zorganizować transport maszyn i materiałów budowlanych
  35. Prezentacje multimedialne- nieodłączny element nauki, rozwoju oraz pracy
  36. Sprawdzone narzędzia do gratowania
  37. RODO a przechowywanie i niszczenie dokumentów
  38. Spedytor – specjalista od organizacji transportu 
  39. Jak upiększyć przestrzeń – szkło z nadrukiem
  40. Propan jako uniwersalne paliwo opałowe
  41. Klimatyzatory ścienne Toshiba – rozwiązania dla domu i biura
  42. USG mięśni kończyny górnej i dolnej po urazie

RODO służy zapewnieniu oraz kompleksowej ochronie przechowywanych i przetwarzanych danych osobowych. Jednakże żaden z przepisów RODO nie określa w sposób jednorodny, jak powinna wyglądać taka ochrona. Nie istnieje również instrukcja ani metoda stanowiąca, jakie wdrożenie w sposób wystarczający zapewniłoby bezpieczeństwo danych.

Każda organizacja powinna we własnym zakresie zatroszczyć się o to, by przechowywane oraz przetwarzane przez nią dane osobowe były bezpieczne. Winna ona zatem opracować takie procedury bezpieczeństwa, które zgodne będą z regulacjami RODO. Wdrożone systemy bezpieczeństwa muszą uwzględniać też tajemnice organizacji oraz ustalony przez w niej sposób ich ochrony.

Z tego powodu najważniejszym oraz pierwszym krokiem, który podjąć należy celem wdrożenia rozwiązań RODO jest przeprowadzenie audytu.

Czym jest audyt RODO?

W Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679, czyli ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych nie wskazano, jak dokładnie powinien wyglądać audyt, nie ma tam również żadnych przepisów, które opisują jego stronę techniczną. Cel audytu stanowi oszacowanie stopnia przygotowania organizacji do obowiązków, które wynikają z przepisów rozporządzenia. Winien on więc dokładnie określać rodzaj oraz zakres przetwarzanych danych, a także zidentyfikować obszary, które wymagają zmiany lub poprawy oraz pozwalać zaplanować wdrożeniowe działania. Umożliwia on lepsze poznanie organizacji oraz stanowi punkt wyjścia przed rozpoczęciem wdrożenia RODO.

W zakresie audytu niezbędne jest sprawdzenie:

  • jakie dane osobowe znajdują się w posiadaniu organizacji, a także czy osoby, których owe dane dotyczą wyraziły zgodę na ich przetwarzanie;
  • jaki jest cel oraz zakres przetwarzania danych osobowych;
  • czy wszelkie dane, jakie są przechowywane przez organizację, są niezbędne;
  • jak wyglądają techniczne sposoby przechowywania danych osobowych, a zatem między innymi systemy zabezpieczeń, certyfikaty bezpieczeństwa stron internetowych, a także zabezpieczenia fizyczne;
  • jak przedstawia się stan wiedzy pracowników organizacji, którzy posiadają dostęp do danych osobowych, także danych osobowych innych zatrudnionych osób czy klientów;
  • jak przedstawiają się dokumenty albo umowy zawierane przez organizację w odniesieniu do zapewnienia ochrony danych, którymi ona dysponuje.

Prawidłowo przeprowadzony audyt RODO pozwala uzyskać obraz, jakie dane osobowe oraz w jaki sposób są przetwarzane w danej organizacji. Będzie również stanowił podstawę do podjęcia kolejnych decyzji odnośnie sposobu wdrożenia RODO.

Raport z audytu

Każdy audyt, w tym również audyt RODO, winien zostać podsumowany raportem. Raport z audytu musi pozwolić uzyskać odpowiedzi na kluczowe pytania, a mianowicie:

  • czy trzeba powołać w organizacji Inspektora Ochrony Danych;
  • jakie działania na danych osobowych są realizowane w danej organizacji;
  • czy procesy przetwarzania danych są zgodne z wytycznymi RODO;
  • czy organizacja nie przetwarza zbyt wielu danych osobowych;
  • czy stosowane w niej rozwiązania są skuteczne;
  • czy pracownicy organizacji znają obowiązujące procedury oraz jak przedstawia się poziom świadomości pracowników względem ochrony i przetwarzania danych;
  • do jakich podmiotów zewnętrznych owe dane są transferowane i czy owe transfery posiadają oparcie w postaci umów powierzenia albo przesłanek legalności udostępniania danych;
  • czy organizacja stosuje prawidłowe obowiązki informacyjne oraz klauzule zgód;
  • jak realizowane są prawa osób, których dane są przetwarzane;
  • w jaki sposób kontrolowane są informatyczne oraz techniczne zabezpieczenia;
  • czy organizacja posiada opracowaną odpowiednią strukturę systemu ochrony danych oraz czy pracownicy znają swoje obowiązki w jej zakresie;
  • czy istnieją odpowiednie zasady postępowania na wypadek wystąpienia incydentu naruszenia danych osobowych;
  • czy organizacja jest w stanie wykazać, iż prawidłowo są w niej przestrzegane przepisy ochrony danych.

Dzięki raportowi z audytu organizacja może określić obszary wymagające zmian a także ustalić plan ich wprowadzania. Wdrożenie zalecanych zmian pozwala natomiast na zapewnienie przechowywanym danym odpowiedniego stopnia zabezpieczenia. 

Źródło: ISecure – ochrona danych osobowych Warszawa

0 Comments

Leave a Comment